Wędrówka uliczkami nieznanego miasta

Wędrówka to może być całkiem miłe zajęcie. Zdarzyło Ci się czasami wędrować? Ot, tak bez wyraźnego celu, aby nasiąknąć atmosferą odwiedzanych miejsc. Dla mnie taką okazją stała się rodzinna impreza we Wrocławiu. Mogłam zdecydowanie powiedzieć , że Wrocław to miasto nieznane.  Byłam tam kilka razy, ale oprócz dworca kolejowego, nie zapadł mi szczególnie w pamięci. Miałam też jeden interesujący przypadek, który powinien zainspirować mnie do przygotowania precyzyjnego planu zwiedzania miasta, ale poświęcę temu inny artykuł. Pytałam także znajomych o sugestie. Wiadomo – wszyscy sugerowali Panoramę Racławicką, a ta akurat nieczynna. Rynek we Wrocławiu  to  pozycja z tych żelaznych. Padła też propozycja Afrikarium i Japońskiego Ogrodu. Wychodziło na to, że musiałbym opracować szczegółową marszrutę, co dla mnie było  zbyt skomplikowane. Po namyśle postanowiłam  zdać się na przypadek, odbyć wędrówkę bez określonego celu. Po prostu poznać miasto. I to była bardzo dobra decyzja.

Słowiki a naleśniki

“Mkną po szynach niebieskie tramwaje przez wrocławskich ulic sto” – kto jeszcze pamięta piosenkę oprócz wrocławian?  Coś w niej jest, że nie zapomniało się o niej, mimo upływu lat. Miałam ochotę nawet posłuchać jak „na przystankach nucą słowiki”,  jednak przy  pałacu w Pawłowicach, gdzie się zatrzymaliśmy, nie było tramwajowego przystanku w dodatku ze słowikami.    W piątkowe popołudnie na taksówkę czekaliśmy 45 minut, ale i tak warto było skorzystać z tego środka lokomocji w nieznanym mieście, zamiast pchać się w korki. Nasza wędrówka ulicami Wrocławia zaczęła się na rynku.  Chociaż fontanna nie działała, rynek i tak spełnił nasze oczekiwania. Mnóstwo rodziców z dziećmi. Obawy przed corona wirusem pękały jak bańki mydlane, które goniły dzieci.  Obejrzeliśmy sobie kościół, który miał być celem kolejnego dnia i usiedliśmy w naleśnikarni FCnaleśniki.  Tyle się nasłuchałam o francuskich naleśnikach, że musiałam spróbować. Mój z serem, malinami i jagodami był całkiem dobry, a jednak nie przebił naleśników Izy

Krasnoludki są na świecie

Że krasnale są symbolem Wrocławia, wiedziałam od dawna, ale co innego spotkać je osobiście. Wędrówka ich śladami cofnęła mnie  do dzieciństwa.

Czy to bajka, czy nie bajka,

Myślcie sobie, jak tam chcecie.

A ja przecież wam powiadam:

Krasnoludki są na świecie!

Naród wielce osobliwy.

Drobny — niby ziarnka w bani:

Jeśli które z was nie wierzy,

Niech ...odwiedzi Wrocław.

Zrobiłam kilka zdjęć, szczególnie tym krasnalom, o które się potknęłam. Można spojrzeć na krasnoludkowe zjawisko z pobłażliwością, jak na wierszyk poczciwej Konopnickiej. Trzeba jednak przyznać, że mają w sobie pewien czar niczym owe słowiki na przystankach. Są świetnym wyróżnikiem miasta. Rzucisz hasło – krasnale – i od razu wiadomo – Wrocław. Ja odebrałam te stworki  równie pozytywnie jak lalki w Tallinie.  Wędrując uliczkami Tallina zauważyłam duże lale przed sklepami. O ile pamiętam, to były zwykłe szmacianki, ale metrowej wysokości , które sklepom służyły za manekiny, a jednocześnie zapraszały do środka.

Wędrówki uliczkami Wrocławia

Kolejne dni  to przeciwstawne uczucia – odwiedzanie znajomych już miejsc i tych widzianych po raz pierwszy. Po powrocie z Wrocławia obejrzałam filmiki na temat miasta i jestem zadowolona, że dopiero teraz. Gdybym wiedziała wcześniej, powiedziałabym – Aha, to jest to, o czym mówił przewodnik, a tak stałam zaskoczona. I właśnie o ten efekt zadziwienia mi chodziło. W czasie  wędrówki uliczkami Wrocławia napotkałam grupę zwierząt. Po doświadczeniach z krasnoludkami zupełnie naturalnie pojawiło się skojarzenie – „Muzykanci z Bremy”. Tabliczka „Ku czci zwierząt rzeźnych. Konsumenci” bajkę zamieniła w rzeczywistość – właśnie staliśmy na dawnych jatkach. To było zaskakujące doświadczenie. Jednak Wrocław wie, jak zaczarować swoich turystów.  Miło wspominam wizytę na Ostrowie Tumskim. Taksówkarz powiedział, że jest to taki Mały Watykan, więc musieliśmy zwiedzić. Przez moment myślałam o dołączeniu do grupy oprowadzanej przez przewodnika, ale po kilku zdaniach  typu: W czternastym wieku Jadwiga…zrezygnowałam.  Chciałam tylko poczuć dobrego ducha tego miejsca.

Kawa w Ogrodach Biskupich

Nasza wędrówka uliczkami Ostrowa Tumskiego zaprowadziła nas do  kilku kościołów i kawiarni. Tego dnia był upał i widok turystów  z lodami zachęcał do pójścia w ich ślady. Powędrowaliśmy  nie za szyldem reklamą, a za ludźmi, którzy trzymali kuszące rożki. Gdy zobaczyliśmy ogrody, zdecydowaliśmy, że warto usiąść i tam odpocząć, przy okazji racząc się espresso i karmelowymi lodami  w Garden Cafe. Okazało się, że jesteśmy Ogrodach Biskupich , gdzie właśnie zbierają się ludzie na (prawdopodobnie)  rodzinny piknik . Kawa, lody, spacer po barokowym ogrodzie i widok spokojnie płynącej Odry  – wszystko to podziałało odświeżająco. Nie wiedzieliśmy wcześniej o  kawiarni Garden Cafe.  Dopiero po powrocie do domu  odkryłam ich Facebook oraz informację, że właśnie w tej  kawiarni dzieje się akcja książki Malwiny Ferenz  “Poranki o zapachu kawyWpisałam na listę książek do przeczytania z czystej sympatii do miejsca. Tymczasem nasza wędrówka zamieniła się w przejażdżkę.

Łodź nasza płynie ociężale  …

Słońce przygrzewa cudnie; Trudno sterować w tym upale, Wiosłować jeszcze trudniej; Niosą nas więc łagodnie fale  W złociste popołudnie.”  (A. Marianowicz)

Wiedziałam oczywiście, że przez Wrocław przepływa Odra a na niej pływają stateczki, a jednak była to inna przejażdżka niż  w Krakowie po Wiśle. Trasa po Wiśle przypomina linię prostą, choć z zakrętami, a trasa po Odrze to jakby wycieczka po kleksie. (Wiem, że tak naprawdę są tam aż cztery rzeki, ale z pokładu małego wycieczkowca, to nie ma znaczenia.) Godzinna przejażdżka po Odrze pozostawiła ogólny obraz miasta. Nie zapamiętałam poszczególnych budynków, za to pewną krótką rozmowę, która mogłaby stać się inspiracją do artykułu na temat wyższości kobiety nad mężczyzną. Oprócz nas, na łodzi była także rodzina z dziećmi. W pewnej chwili może sześcioletni chłopczyk powiedział do ojca:

-Tato, siku.

-Wytrzymaj.

-Nie wytrzymam.

-To idź do mamy.

Nie wiem czy na tak małej łódce była toaleta, ale delegowanie zadania wyszło ojcu znakomicie.

Indie i Afryka we Wrocławiu

Najwyższy czas, by wędrując uliczkami nieznanego miasta, znaleźć kolejne miejsce na posiłek.  Lubię (niestety) naleśniki, więc dotarliśmy do FCnaleśniki, ale w niedzielne popołudnie wszystkie stoliki były zajęte. Za to bez problemu dostaliśmy miejsce w pobliskim Masala Grill&Bar. Indyjskiej kuchni pierwszy raz spróbowałam w Anglii i przypadła mi do gustu, chociaż nie w wersji ostrej. Z przyjemnością siedziałam na werandzie, obserwując spacerujących ludzi i delektując się curry oraz deserem – Mini masala mango special. Faktycznie był to specjalny deser, zwłaszcza, że bardzo lubię mango. Następnego dnia miała być również pogoda dla turystów, niestety była raczej korzystna dla sprzedawców płaszczy przeciw deszczowych. Połowa kolejki do Afrikarium stała w pandemicznych odległościach w takich płaszczach. Skoro jest to największe w Polsce oceanarium, chcieliśmy je zobaczyć, zwłaszcza, że rok wcześniej zwiedzaliśmy Lara Park na Teneryfie. Uważam, że jak na polskie warunki, Afrikarium jest warte zwiedzania. Natomiast ze względu na deszcz Ogród Japoński musiałam przełożyć na inną okazję.

Uliczkami nieznanego miasta – czy warto powędrować?

Streściłam tutaj pobieżnie cztery  dni z mojego życia. Zrobiłam to: raz, żeby pamiętać, a dwa, żeby inspirować; nawet samą siebie. Nie wiem czy też masz też taki kalendarz, że po poniedziałku zaraz jest piątek, a Ty nie potrafisz sobie przypomnieć, co robiłaś w tej dziurze pomiędzy. Nawet, gdy byłam nauczycielką i czas się liczył co do minuty (nie ma mowy o spóźnieniu się na lekcję, bo klasa potrafi rozwalić szkołę), zdarzało się, że dni zlewały się w całość. A przecież to często ode mnie zależy jak spędzę czas. W tym przypadku mogłam pojechać na rodzinną uroczystość i wrócić.  Wędrówka uliczkami nieznanego miasta to dodatkowy bonus, na który zdecydowałam się świadomie. W pewnym wieku nie bardzo chce się rzucać na nowe wyzwania – rezerwować hotel i środek lokomocji, aby odkrywać nieznane.  I właśnie dlatego warto to robić. Kapciuszki i kocyk zostawić w domu, a samej kolekcjonować nowe obrazy rzeczywistości.

Niezmiennie jestem ciekawa, jakie miejsca Ty lubisz odkrywać? Jakie masz metody – planujesz czy idziesz na żywioł jak ja?